ایده های جالب برای سوپرمارکت
یکی از راه های موفقیت فروشگاه ها و مراکز فروش ایده های نو و خلاقانه آن است. مثلا برای سوپرمارکت ها باید ایده های جذابی در خصوص سهولت دسترسی به قفسه ها، و محصولات و مواد غذایی ارائه شود. تا مشتری به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشد. و فروش افزایش یابد. به فرایند فروش محصولات مرچندایزینگ (Merchandising) میگویند.
به طور کلی خلاقیت در فضای سوپرمارکت ها می تواند باعث ایجاد فضای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید باشد. البته سهولت در دسترسی به قفسه ها نه تنها برای مشتریان بلکه برای مدیران و مسئولین فروشگاه نیز بهتر است. در ادامه با ما همراه باشید تا با اصطلاح مرچندایزینگ و انواع قفسهبندیها و بخشهای تشکیل دهندهی قفسه ها بیشتر آشنا شویم. و در نهایت به معرفی ایده های جالب برای سوپرمارکت جهت بهبود چیدمان و قفسه بندی محصولات میپردازیم.
مرچندایزینگ چیست؟
در اصطلاح علمی به تحلیل و بررسی رفتار مشتریان در هنگام خرید و ایجاد شرایطی برای خرید راحتتر و مطلوب تر و جذب مشتری بیشتر مرچندایزینگ می گویند. به عبارتی دیگر، مرچندایزینگ مجموعهای از تکنیکهای بازاریابی است. که در آن ایده های جالب برای سوپرمارکت را بر اساس شناختهای بدست آمده از مشتریان پیادهسازی میکنیم. در اصطلاح به آن بازار آرایی نیز می گویند.
هدف از مرچندایزینگ چیست؟
- تصویرسازی جذاب و موثر از فروشگاه در ذهن مشتریان
- افزایش بهرهوری فضای فروش و بالا بردن نرخ فروش
قفسه بندی و چیدمان فروشگاه سوپرمارکت باید به گونه ای باشد. که مشتریان به کالاهای اساسی و ضروری دسترسی بیشتری داشته باشند. تا به نحوی مطلوب توجه مشتریان را جلب کنند. در بخش بعد با قسمتهای مختلف انواع قفسههای سوپرمارکتی آشنا میشویم.
قسمتهای مختلف قفسه بندی فروشگاهی
قفسه های فروشگاه سوپرمارکت انواع مختلفی دارد. که از بخش های گوناگون تشکیل شده است. ابتدا با قسمتهای مختلف و اصلی آنها آشنا میشویم و پس از آن به معرفی مدلها و سبکهای مختلف قفسه بندی فروشگاهی میپردازیم.
پنل
صفحات اصلی قفسه که کالاها روی آن چیده می شوند، پنل نام دارد. این پنل ها روی ستون و لچکی قرار می گیرند.
براکت
عامل اتصال لچک به پنل، براکت است. که به آن دستک نیز می گویند. جنس براکت ها از فلز است. و به شکل L طراحی شده اند.
ستون ها
یکی از بخش های اصلی قفسه ها را ستون های آن تشکیل می دهند. در مدل های یک طرفه و دوطرفه طراحی شده اند. و باعث استقامت بیشتر پنل ها می شوند.
بک پنل
صفحات پشتی قفسهها که در سمت مشتری قرار میگیرند. را بک پنل می گویند. بک پنل باعث می شود کالاها از پشت سقوط نکنند.
۶ ایده جالب برای سوپرمارکت
تا اینجا با انواع قفسه بندی فروشگاه آشنا شده اید. در ادامه قصد داریم انواع ایده های جالب برای قفسه بندی را بیان کنیم. تا شما بتوانید در نهایت به فروش بیشتری برسید.
۱- قراردادن کالاهای پرمصرف در انتهای فروشگاه
اگر کالاهای پرمصرفی همچون ماکارونی، روغن و شیر را در انتهای فروشگاه قرار دهید. شانس بیشتری به باقی کالاها می دهید تا دیده شوند. چون مشتری برای برداشتن کالای موردنیاز خود باید از جلوی این کالاها رد شود. و در طول این مسیر همیشه یک یا دو کالای اضافی را که فراموش کرده بود را نیز انتخاب میکند.
۲- قراردادن کالاهای پرسود در مسیر کالاهای پرمصرف
اقلامی همچون شوینده، ماکارونی و لبنیات دارای حاشیه سود بیشتری هستند. و اگر در مسیر کالاهای پرمصرف قرار بگیرند، شانس فروش بیشتری دارند. با چیدمان هوشمندانه این محصولات در مسیر انتهای فروشگاه، دیده شدن و خرید این محصولات را به طرز چشمگیری افزایش میدهید.
۳- قراردادن محصولات فصلی در جلوی فروشگاه
محصولات فصلی در بازه های زمانی خاصی عرضه می شوند. و بهتر است در دیدرس ترین موقعیت فروشگاه قرار بگیرند. در چیدمان سوپرمارکت خود، حتما طوری پیشبینی کنید که امکان قراردادن محصولات فصلی در قفسهها و بخشهای جلویی فروشگاه فراهم باشد. محصولات فصلی اگر در جایگاه مناسبی چیده نشوند، ممکن است. تا بعد از فصل فروش باقی بمانند و مجبور شوید قیمت آنها را کاهش دهید. اگر سبک کاری سوپرمارکت شما طوری است که کالاهای فصلی ندارید، بهتر است محصولات متفرقه مانند آدامس، شکلات و یا لوازم جانبی را در قسمت جلو قرار دهید.
۴- چیدمان محصولات بر اساس دستهبندی
اگر بتوانید ماهیت و کاربرد محصولات را شناسایی کنید. و هر یک را در جایگاه مخصوص خود قرار دهید امکان فروش بیشتری را در اختیار خواهید داشت. همچنین فضایی که در اختیار دارید بسیار بیشتر خواهد بود. با این کار نظم و ترتیب خاصی به فروشگاه می دهید. و بیش از پیش به خرید اصولی و راحت مشتریان کمک میکنید.
چند مورد از دستهبندیهای رایج کالاهای سوپرمارکتی:
- خشکبار، حبوبات، برنج و …
- مواد خوراکی از قبیل انواع شکلات، کیک، چیپس، بیسکویت و …
- لبنیات، محصولات پروتئینی، آبیموهها و …
- لوازم بهداشتی از قبیل شویندهها، صابون، شامپو، خمیردندان و …
- و …
۵- قراردادن کالاهای حاشیهای در کنار صندوق
محصولات ریز و غیرضروری همچون باتری، آدامس، آب نبات، شکلات، خودکار، کارت شارژ و … جزو دسته پراهمیت و حاضیه ای فروش هستند. این محصولات اگر در معرض دید مشتری قرار بگیرند، نرخ فروش بالایی خواهند داشت. گرچه حاشیه سود کمی دارند اما فروش در تعداد بالا می تواند سود خوبی را نیز به همراه داشته باشد.
۶- توجه به محل قرارگیری یخچالها و نوع چینش محصولات آنها
محل قرارگیری انواع یخچال فریزر فروشگاهیو همچنین سبک چیدمان محصولات در آنها بسیار حائز اهمیت است. زیرا بخش زیادی از خریدهای روزانه مشتریان شامل محصولات لبنی، محصولات پروتئینی بستهبندی شده، انواع نوشیدنیهای سرد از قبیل نوشابهها و آبمیوههای طبیعی و … است. که در یخچال نگهداری می شوند.
خلاقیت در محل قرارگیری یخچال فریزر فروشگاهی و نوع چیدمان محصولات درون آنها یکی از کاربردیترین ایده های جالب برای سوپرمارکت ها است. یخچالهای فروشگاهی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای محصولات خاصی استفاده میشوند. در نتیجه انتخاب هوشمندانه یخچال سوپرمارکت میتواند انتخاب محصولات را برای مشتریان آسان کند و در نتیجه فروش محصولات را افزایش دهد. ناگفته نماند که از رنگ در چیدمان و فروش کالاها غافل نشوید. چرا که رنگ می تواند توجه مشتریان را به خود جلب کند. و فروش را بالاتر ببرد.
گروه تولیدی صنایع برودتی سفیر سرمایش، تولید کننده انواع یخچال فریزر های فروشگاهی، یخچال فریزر پرده هوا و… در طرح ها، ابعاد و رنگ های مختلف، با بهترین کیفیت و قیمت مناسب در خدمت مشتریان عزیز است! جهت اطلاع از آخرین قیمت ها و سفارش محصولات می توانید به صورت رایگان با شماره های زیر تماس بگیرید. و از مشاوره های رایگان این مجموعه بهره مند شوید. همچنین می توانید برای جزئیات بیشتر درباره خرید یخچال فریزرهای فروشگاهی، مقاله راهنمای خرید یخچال فریزر فروشگاهیرا مطالعه کنید.
۶ ایدهی کاربردی برای افزایش فروش سوپرمارکت
صرفا چیدمان و قفسه بندی فروشگاه نمی تواند دلیلی بر فروش بیشتر باشد. بلکه مدیریت فروشگاه باید راهکارهایی را در نظر بگیرد. تا مشتریان تشویق به خرید و استفاده از امتیازات بعد از خرید شوند. راه ها و ایده های زیر در افزایش فروش بسیار موثر خواهد بود.
- استفاده از تخفیفهای مناسبتی و جشنوارههای فروش
- تبلیغات و بازاریابی در شبکههای اجتماعی
- افزایش تنوع محصولات
- اطلاعرسانی مستم دربارهی جدیدترین محصولات، اخبارها و رویدادهای فروشگاه
- نظرسنجی از مشتریان دربارهی کیفیت محصولات و توجه به نظرات آنها در زمان تأمین مجدد کالا
- استراتژی قیمتگذاری هوشمندانه با توجه به قیمت تمام شده اجناس و شرایط مشتریان
از همه این موارد که بگذریم، رفتار و برخورد درست و به جای کارمندان و پرسنل فروشگاه می تواند بهترین دلیل برای خرید مشتریان از فروشگاه شما باشد. ایجاد فضای رقابتی در فروشگاه های سوپر مارکت ها و هایپرمارکتها همواره در حال رشد و فراگیر شدن است. و همین موضوع باعث ایجاد فضای رقابتی خواهد شد. به همین دلیل، راهکارهای مشتریمداری و مدیریت ارتباط با مشتری میتواند مکمل راهکارهای ذکر شدهی بالا باشد
جمعبندی
کاربردی ترین و پررفت و آمدترین مکان هایی که عمدتا افراد همه روزه با آن سروکار دارند. سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها هستند. در این مقاله با انواع ایده ها و طرح هایی مختلف برای جذب مشتری آشنا شدیم. تا حد امکان راهکارهای مربوط به دکوراسیون سوپرمارکت که در این مقاله مطرح شد. را حتماً رعایت کنید. اگرچه ایدهها و راهکارهای طراحی دکوراسیون سوپرمارکت میتواند. بیشتر از موارد ذکر شده در این مقاله باشد. اما با رعایت همین نکات هم میتوان یک سوپر مارکت موفق داشته باشید.
تنها در فروشگاههایی که دارای نظم و چیدمان اصولی است. که مشتریان چند کالای اضافی را علاوه بر آنچه که برای خرید در ذهن داشتند. خریداری خواهند کرد. بنابراین از اینکه زمان زیادی را صرف برنامهریزی و آزمون و خطا برای چیدمان قفسههای سوپرمارکت کنید نگران نباشید.
یخچال فروشگاهی،لبنیاتی،سوپر مارکت،هایپرمارکت
بدون دیدگاه